Tuesday, April 5, 2011

O mică excursie în studiourile Disney. Cum se face un film de animaţie?

Walt Disney s-a gândit să lucreze la un lung metraj de animaţie (primul, până atunci nu realizase decât scurt metraje) încă din 1933. Succesul pe care îl avusese cu "Three little pigs" ("Cei trei purceluși") îi dădea, fără îndoială, speranţe. Povestea pe care voia să o ecranizeze era una cunoscută şi populară (spre deosebire de "Purceluși"). Pe 3 iunie 1934, The New York Times anunţă că Disney plănuieşte să investească 250.000$ într-o ecranizare a poveştii "Snow white and the seven dwarfs" ("Albă ca zăpada și cei șapte pitici"). În aceeaşi ediţie a ziarului se preciza: "dacă filmul va dezamăgi publicul, Disney nu exclude posibilitatea de a-l distruge". 

Walt Disney (1901-1966)


Oricât de atractiv i s-ar fi părut proiectul în primăvara anului 1934, Disney nu s-a apucat de lucru imediat. În arhivele studioului nu există niciun indiciu relevant care să ateste demararea lucrului înainte de luna august a aceluiaşi an. Din acea perioadă, s-a păstrat un caiet "regizoral" "Albă ca zăpada", o colecţie de sugestii referitoare la personajele, acţiunea filmului şi temele muzicale posibil a fi folosite. Poza de mai jos prezintă o schiţă preluată din acest manuscris.
Desenele îi aparțin lui Albert Hurter.
Însemnările făcute de Walt Disney pe marginea manuscrisului par a indica faptul că ar fi fost de acord ca tema muzicală principală a filmului să se numească "Someday my prince will come" (American Institute plasează melodia pe poziţia 19 într-un clasament al celor mai bune coloane sonore din toate timpurile). Ulterior, giganţi precum Miles Davis, Dave Brubeck, Al di Meola sau Chet Baker s-au arătat interesaţi de aceasta şi au remixat-o ori au creat cover-uri pornind de la tema muzicală de bază. Tot Disney a adăugat cu creionul un "OK" în dreptul sugestiei ca piticii să îşi lipească paturile unul de altul pentru a-i face un culcuş confortabil Albei ca zăpada. Evident, rămaşi fără paturi, aceştia se odihnesc care pe unde apucă - în cuptor, pe rafturi etc. De asemenea, s-a căzut de acord cu ideea de a-i diferenţia pe pitici, alegând nume hazlii, potrivite cu trăsăturile de caracter ale fiecăruia.  

Lucrul la "Albă ca zăpada" pare să se fi împotmolit spre sfârşitul anului 1934. Deşi scenariştii au continuat să producă, timp de alte câteva săptămâni, numeroase sugestii de dialoguri, întâlnirile cu ceilalţi membrii ai echipei de producţie s-au rărit simţitor, astfel încât, la începutul anului 1935, acestea au dispărut cu totul.


În primăvara şi vara anului 1935, Walt şi Lillian, soţia acestuia, au petrecut aproape 3 luni în Europa, perioadă în care îndoielile cu privire la "Albă ca zăpada" au dispărut complet, astfel încât lucrul la film a reînceput după revenirea lor în America. Pe 25 noiembrie 1935, Walt a elaborat un memorandum de 8 pagini, în care detalia responsabilităţile fiecărui membru al echipei de producţie. În aceeaşi perioadă, scenariştii finalizaseră textele pentru secvenţele la care animaţiile erau programate să fie demarate. 

Imagine de la lansarea filmului în SUA, 1937.

Ca să nu lungim vorba, mult mai multe detalii, toate foarte interesante, veţi găsi în documentarul "How Walt Disney cartoons are made", realizat de studiourile Disney la 2 ani de la lansarea pe piaţă a filmului de animaţie. Urmărindu-l, veţi avea ocazia să parcurgeţi toate stadiile procesului de producţie, de la elaborarea primelor rânduri ale scenariului, a primelor schiţe ale secvenţelor animate, pictarea manuală a peste 250.000 de cadre de celuloid ("Albă ca zăpada" este primul film de animaţie în culori şi primul lung metraj de animaţie realizat pe suport de celuloid!!) şamd. Sunt sigur că veţi găsi totul absolut minunat. Cum, de altfel, este şi filmul în sine!








0 comentarii: