Saturday, March 10, 2012

Premieră mondială - proiecția în variantă integrală a filmului "Napoleon" (Abel Gance, 1927)

Cineva spunea la un moment dat, inspirat: "după 24 martie, lumea se va împărți încă o dată în două: cei care au văzut și cei care nu au văzut varianta restaurată a filmului <Napoleon>". De ce? E simplu: vor fi doar patru proiecții (24.03, 25.03, 31.03 și 01.04), după care cine știe cât timp va mai trece până vom auzi din nou de peliculă. De fapt, cam asta s-a întâmplat și după precedenta proiecție, din 1981, care a avut loc tot în Statele Unite: au trebuit să treacă mai bine de 30 de ani ca să avem din nou șansa să vorbim despre film. De data aceasta, Kevin Brownlow, cel care s-a ocupat de restaurarea filmului pentru a o aduce cât mai aproape de varianta regizorală inițială a lui Abel Gance, ne promite și un adevărat regal, din care nu vor lipsi surprizele, cum ar fi, de pildă, proiecția în triptic, despre care am mai vorbit pe blog și cu altă ocazie.

Astăzi aș vrea să vorbim puțin despre afișele de promovare ale filmului, așa cum s-au succedat ele de-a lungul timpului. Voi lăsa imaginile să vorbească de la sine, reducând la minim intervențiile scrise.



Afiș din 1927, anul lansării filmului, semnat de artistul militar George Scott. După cum se observă, foarte puține legături se pot stabili între acest tablou și un afiș de film.
Același George Scott, aceeași tipologie de afiș. În partea de jos a tabloului scrie: "cântând Marseilleza pentru prima oară".
Un prim exemplu, din același an (1927), care îndeplinește funcțiile pe care le atribuim, de regulă, unui afiș de film. Nu se cunoaște numele artistului desenator.
În 1927, filmul este distribuit în Germania, unde este proiectată o variantă scurtă, de doar 3 ore. Distribuitoare: societatea UFA.
Tot UFA s-a ocupat de distribuția filmului și în Europa Centrală. Afișul alăturat este din Ungaria.
În S.U.A., filmul ajunge abia în 1929. Mai sus vedem o carte poștală de promovare.
Afiș alb-negru al filmului distribuit pe piața americană de Metro Goldwyn Mayer.
În 1929, filmul ajunge din nou în Franța, de data aceasta în zonele rurale ale Hexagonului. Pentru distribuție, Pathé și guvernul francez s-au asociat pentru a crea Pathé Rural. Este perioada din istoria companiei Pathé în care aceasta este condusă de românul Bernard Natan (mai multe detalii, aici).
Pentru aceste proiecții, filmul a fost spart în două "episoade". Mai sus, două afișe care conțin și datele de proiecție indică un interval de o săptămână între proiecții.
În 1935, Gance realizează o variantă sonor a filmului (sub titulatura "Napoleon Bonaparte vu et entendu par Abel Gance"). Afișul de mai sus, precum și cel următor au fost realizate de René Peron (autorul, mai târziu, al celebrului afiș pentru "...And God created woman").

O variantă din 1950, semnată de Duccio Marvasi.
Unul din numeroasele postere păstrate de la proiecțiile din 1981, într-o variantă a filmului supervizată de Francis Ford Coppola.
Varianta de afiș pentru proiecția semnată Kevin Brownlow, ce urmează a fi proiectată în cadrul San Francisco Silent Film Festival la sfârșitul lunii martie.

BONUS:

0 comentarii: