Debutul din 1889 al lui Eugen Sandow pe scena londoneză a fost fulminant. La acea vreme, Samson, culturist născut în Franța apărea regulat în spectacole organizate la Alhambra Music Hall, în Westminster. Într-una din seri, Samson și asistentul acestuia, Cyclops, lansează o provocare publicului: cei care imită exercițiile lui Cyclops, vor primi 100 de lire; pentru cei care reușesc să reproducă exercițiile lui Samson, premiul era de cinci ori mai mare. Pe 29 octombrie 1889, un bărbat din audiență, Sandow, acceptă provocarea...
Îmbrăcat în haine elegante de seară, nimeni nu era dispus să îi acorde prea multe șanse. Dar Sandow avea un secret bine păstrat și, în plus, stăpânea aproape la perfecțiune arta jocului teatral. Odată urcat pe scenă, acesta își rupe costumul elegant, dezvăluind trăsături corporale extrem de bine conturate, la paritate cu cele ale lui Samson și ale asistentului acestuia. Cyclops a început să ridice halterele deasupra capului, însă Sandow nu se lăsa nici el mai prejos, reușind de fiecare dată să aducă ceva în plus: acolo unde Cyclops se folosea de ambele mâini, Sandow, sfidător, reușea să ridice greutățile cu una singură. În pofida protestelor și opoziției lui Samson, mulțimea s-a raliat rapid în susținătoare a lui Sandow, declarat în cele din urmă câștigător. Premiul în bani fusese, așadar, încasat.
Desen-portret al lui Sandow, din decembrie 1902, Weekly Press |
Îmbrăcat în haine elegante de seară, nimeni nu era dispus să îi acorde prea multe șanse. Dar Sandow avea un secret bine păstrat și, în plus, stăpânea aproape la perfecțiune arta jocului teatral. Odată urcat pe scenă, acesta își rupe costumul elegant, dezvăluind trăsături corporale extrem de bine conturate, la paritate cu cele ale lui Samson și ale asistentului acestuia. Cyclops a început să ridice halterele deasupra capului, însă Sandow nu se lăsa nici el mai prejos, reușind de fiecare dată să aducă ceva în plus: acolo unde Cyclops se folosea de ambele mâini, Sandow, sfidător, reușea să ridice greutățile cu una singură. În pofida protestelor și opoziției lui Samson, mulțimea s-a raliat rapid în susținătoare a lui Sandow, declarat în cele din urmă câștigător. Premiul în bani fusese, așadar, încasat.
Odată învins Cyclops, următoarea provocare pentru Sandow a fost Samson. Confruntarea dintre cei doi a fost programată trei seri mai târziu. Spre stupefacția spectatorilor, în seara cu pricina Samson este singur pe scenă și pare tot mai evident că lui Sandow i s-a făcut frică și a refuzat challenge-ul. În realitate, acesta este ținut cu forța în spatele ușii de acces. Nervos, Sandow o doboară și pătrunde în trombă pe scenă. Spre desoebire de Cyclops, Samson s-a dovedit a fi un oponent mult mai bine pregătit și nu în puține situații, Sandow a găsit dificil să țină pasul cu acesta. Dar, impulsionat și de publicul spectator, în cele din urmă a triumfat. Una din glumele care circulau pe seama lui Samson era aceea că la un moment dat, unul din spectatori i-ar fi oferit acestuia (lui Samson!) 50 de lire dacă ar fi reușit să replice exercițiile lui Sandow. După prestația excelentă din acea seară, Samson este concediat și în locul lui teatrul Alhambra semnează un contract, de 150 de lire săptămânal, cu Sandow. În acest fel, cel puțin formal, Sandow devine noul deținător al titlului de "cel mai puternic om din lume".
Deși bine plătit, Sandow nu s-a mulțumit cu prestația pe scena unui teatru de revistă, reușind, în următorii zece ani, să contruiască un adevărat imperiu construit în totalitate pe constituția sa fizică. Spectacolele din teatrul de revistă au rămas și în continuare importante însă, treptat, Sandow și-a patentat o serie de exerciții de conturare a musculaturii, a scris două cărți și a editat o revistă săptămânală de cultură fizică, bogat ilustrată cu fotografii. În 1901, British Museum l-a folosit pe Sandow pentru a construi o statuie de mortar, simbol al trăsăturilor definitorii ale rasei caucaziene. Astfel, Sandow ajunsese să personifice omul modern "ideal".
Lăsând la o parte cariera de culturist, numele lui Sandow este important și pentru "rolurile" pe care le-a avut în câteva din filmele de pionierat ale istoriei cinematografiei. Primul din cele două filme pe care vi le prezint este realizat de frații Skladanowsky în 1895. Alături de câteva alte scurt metraje, filmul avându-l ca protagonist pe Sandow a fost prezentat "la pachet" la 1 noiembrie auditoriului berlinez prezent la una din "grădinile de vară" ale orașului.
Programul a constat în câteva secvențe distincte, înfățișând cunoscuți actori și artiști de revistă: "Dans al țăranilor italieni" prestat de grupul de copii Ploetz-Larella, un triunghi comic avându-i ca protagoniști pe frații Milton, "Cangurul boxeur" (cu dl. Delaware), un putpuriu acrobatic având în prim plan familia de gimnaști Grunato, "Serpentintänzerin" - fata dansatoare, lupta dintre Sandow și Greiner. Proiectarea filmelor a fost acompaniată de interpretarea la pian a unor partituri muzicale.
Programul a constat în câteva secvențe distincte, înfățișând cunoscuți actori și artiști de revistă: "Dans al țăranilor italieni" prestat de grupul de copii Ploetz-Larella, un triunghi comic avându-i ca protagoniști pe frații Milton, "Cangurul boxeur" (cu dl. Delaware), un putpuriu acrobatic având în prim plan familia de gimnaști Grunato, "Serpentintänzerin" - fata dansatoare, lupta dintre Sandow și Greiner. Proiectarea filmelor a fost acompaniată de interpretarea la pian a unor partituri muzicale.
Firește, filmulețele menționate și proiecția publică își propuneau să popularizeze recenta invenție a fraților Skladanowsky, Bioscopul.
Cu un an mai devreme, în 1894, Sandow apăruse într-unul din filmele lui Edison, de data aceasta prim planul aparținând Kinetoscop-ului.
1894, Edison
1903, Edison
0 comentarii:
Post a Comment