In timpul vizionării (de fapt, al re-vizionării), cineva mi-a atras atenţia că filmului îi lipseşte ceva, elementul incriminat fiind "absenţa ritmului"...Pentru o clipă, am stat să mă gândesc dacă am avut aceeaşi senzaţie, după care m-am hotărât să continui vizionarea până la sfârşit, pentru a nu face greşeala de a mă antepronunţa. Într-adevăr, filmul lui Polanski este unul special, deoarece se poziţionează undeva la mijloc între cele două extreme ale creaţiilor de gen: cea a filmului clasic “detectivist”, în care întreaga miză este pontată pe acţiunea energică, care te “ţină în priză”, pompându-ţi fără milă adrenalină în corp şi cea “tradiţionalistă”, a poveştilor cu detectivi "neperisabili", invariabil triumfători, frivoli atunci când e nevoie, dar şi romantici, dacă situaţia o impune...Sunt de părere că această construcţie hibridă a scenariului (Robert Towne) şi realizării regizorale (Roman Polanski), acest melanj de genuri "pur sânge", poate lămuri într-o anumită măsură senzaţia de "trenare a acţiunii" menţionată la început.
În “Chinatown”, Jake Gittes (Jack Nicholson) fost poliţist în cartierul chinezesc, reprofilat pe anchete private conjugale, întâlneşte o femeie care se pretinde a fi soţia lui Hollis Mulwray (Darrell Zwerling), inginerul şef al companiei Power and Water din Los Angeles. Insinuând că Hollis ar avea o aventură extraconjugală, aceasta îl angajează pe Jake pentru a investiga problema. După ce obţine fotografii compromiţătoare ale lui Hollis în compania unei femei blonde, Jake îşi închipuie că este foarte aproape de rezolvarea cazului.
Jack Nicholson (Jake Gittes) |
Jack Nicholson și Faye Dunaway (Evelyn Mulwray) |
Jack Nicholson și John Huston (Noah Cross) |
Un final tragic şi “dezamăgitor”, dificil de anticipat pornind de la firul narativ de până la momentul respectiv. Motivul? Disputele dintre Polanski şi Towne cu privire la scenariu şi decizia regizorului de a-l modifica de unul singur în partea sa finală (în varianta Towne, Evelyn fuge în Mexic, acompaniată de fiica şi, în acelaşi timp, “sora” sa, însă şi de Jake!). Bineînţeles, spre protestul vehement al scenaristului titular!
Jack Nicholson și Roman Polanski |
Revenind la film, voi mai comenta doar două aspecte. Primul, titlul: Chinatown. Trebuie spus că în scenariul original, scena finală nu se petrecea în cartierul chinezesc. Cu alte cuvinte, scenariul iniţial conţinea zero indicii explicite ce ar fi putut justifica alegerea titlului. Şi totuşi, un titlu atât de perspicace...Chinatown este, de fapt, starea de spirit a lui Jake, una deloc prielnică, sau, cum ar spune englezii, “fucked up”. Pentru Towne, Chinatown este într-o formă miniaturală, metaforică, un simbol al oraşului Los Angeles, cu părţile lui bune, dar mai ales cu cele rele, un oraş întortocheat, în care există regi, regine, dar şi pioni nevinovaţi, ce se văd prea adesea sacrificaţi cu uşurinţă. Unii critici au mers chiar mai departe, considerând Los Angeles-ul o “formă redusă”, o sinecdocă a sistemului capitalist. O interpretare îndrăzneaţă şi pertinentă, însă doar până la un anumit punct.
Al doilea, temele folosite. Primele două-trei scene ale filmului punctează, prin implicarea directă a lui Jake şi a clienţilor acestuia, tema relaţiilor extraconjugale. Deşi ne-am fi aşteptat la o dezvoltare ulterioară a acestei teme către elemente mai complexe, pe măsura scurgerii minutelor şi a coroborării indicilor oferite, ne dăm seama că, de fapt, acesta va rămâne, în variante permutate, unul din motivele nodale până la finalul filmului. Ca suport în favoarea afirmaţiei, pot fi menţionate relaţia incestuoasă dintre Noah Cross şi fiica acestuia (Evelyn), legătura amoroasă dintre Hollis şi fiica sa vitregă şi chiar aventura lui Jake cu clienta sa (Evelyn, din nou), într-o atitudine vădit contrară principiilor deontologice ale meseriei pe care o practică. Generalizând, Chinatown poate fi considerat un film despre încălcarea unui principiu fundamental într-o societate, cel al relaţiilor incestuoase tabu. Violarea acestui principiu, pe lângă deruta identitară inerentă pe care o generează, poate conduce la suferinţă şi, în cele din urmă, chiar la comportamente extreme, absolut de nejustificat în absenţa acestui viciu.
2 comentarii:
foarte interesanta analiza dl.cinematic.
ati reusit sa ne aduceti aminte de toate punctele forte ale filmului si mai ales am aflat lucruri interesante despre istoria scrierii scenariului,lucruri pe care sincera sa fiu,nu le cunoasteam.
felictari si la mai mare!
Ca să vezi cât de mult contează titlul unui scenariu, uite care a fost reacţia lui Polanski după ce a citit manuscrisul. Îl citez: “Se numeşte , deşi nu are nicio plasare spaţială în zona orientală sugerată de titlu şi nici vreun personaj asiatic...E imposibil de filmat aşa ceva, deşi mi-am dat seama că în interiorul celor 180 de pagini, se află o poveste minunată. e un titlu grozav, dar dacă nu vom avea nicio scenă în cartierul chinezesc din Los Angeles, ar însemna că trişăm...vom atrage publicul în sala de cinema folosind false pretexte...”.
Ce a ieşit, cunoaştem...scena finală are loc, într-adevăr, în cartierul chinezesc şi, în plus, putem vedea în film o serie de personaje asiatice, a căror prezenţă, însă, nu interferează în niciun fel cu intriga principală, find mai degrabă “elemente de decor”.
Poate ar fi bine să spun două-trei vorbe şi despre scenarist (Robert Towne), pentru a ne da seama în ce context se plasează “Chinatown”. Până în prima parte a anilor ‘70, Towne era deja o stea în ascensiune (avusese unele colaborări în calitate de co-scenarist, de exemplu, la “Villa Rides” din 1968 al lui Sam Peckinpah). De fapt, Towne era mai degrabă cunoscut în acea perioadă ca “doctor de scenarii”, deoarece îşi adusese aportul la remedierea unor probleme în filme precum “Marele Gatsby” (1974) sau “Naşul” (1972). În acelaşi timp, însă, Towne se bucurase şi de reuşite individuale, un bun exemplu fiind “The last detail”, pentru care scrisese scenariul pornind de romanul lui Darryl Ponicsan.
Criticii sunt unanimi în considera “Chinatown” cel mai de succes proiect din întreaga carieră a lui Towne. Pentru acest scenariu, a câştigat “Academy award for best writing” în 1974, deşi în lista competitorilor din acel an găsim nume precum pe Francis Ford Coppola (“The conversation”), Francois Truffaut (“Day for night”) sau Paul Mazursky (“Harry and Tonto”). Mai mult, scenariul la “Chinatown” a devenit de legendă, fiind considerat unul din cele mai bun din toate timpurile şi, inclus, din acest motiv, în numeroase manuale de scenaristică drept studiu de caz.
Post a Comment