Louis Feuillade |
În timpul perioadei petrecute la Gaumont, Feuillade a realizat sau a contribuit la realizarea (efectivă) a sute de filme! Imensul catalog al "tânărului minune" tranzitează zeci de genuri, începând cu filmele de magie (multe din ele în tradiția celor realizate de George Melies), trecând prin drame, filme istorice, de suspense și ajungând până la drame cu subiecte biblice. În pofida portofoliului extrem de generos de filme la care a lucrat, Feuillade va rămâne în istoria cinematografiei mai ales prin serialele realizate. Asupra acestora ne vom opri și noi în postările dedicate francezului.
Înainte să continuăm, trebuie menționat că genul "serialul"-ui, ca formă estetică de expresie în cinematografie, a început să se bucure de un mare succes la public către finele primei decade a secolului trecut (în jurul anului 1910). În privința definiției, este dificil să găsim una generală, de aceea menționăm ca una din trăsăturile formale <durata>, serialul poziționându-se din această perspectivă între filmul de scurt și cel de lung metraj. Cu toate acestea, nici aici regulile nu erau teribil de stricte, durata serialelor variind enorm, de la cele foarte scurte (câteva minute), până la episoade apreciabile, de peste 50 de minute. Deși erau proiectate la pachet cu alte scurt metraje (de exemplu, programe de știri sau scurte narațiuni, de factură comică ori dramatică), de regulă, serialele erau cele care țineau capul de afiș.
Actrița americană Kathlyn Williams |
De curând am avut ocazia să realizez un maraton Feuillade, constând în vizionarea, rând pe rând, a episoadelor celor mai importante trei creații ale francezului: "Fantomas", "Les vampires" și "Judex". Listei anterioare li s-ar putea adăuga "Tih Minh", seria "Bebe...", "Bout de Zan" și, probabil, "Barrabas", însă nu am reușit să intru în posesia lor sau să găsesc pe cineva care le-ar deține. Fără îndoială, experiența a fost una mai mult decât minunată! Combinația film+muzică a fost una de-a dreptul senzațională în cazul "Fantomas" și "Judex", în timp ce pentru "Les vampires", am încă anumite rezerve vizavi de alegerea coloanei sonore.
În ultima parte a postării voi face câteva aprecieri generale pe marginea ultimului din cele trei seriale, "Judex". Varianta vizionată este un dublu DVD de la Flicker Alley, considerată prima variantă restaurată în variantă integrală a serialului. Timp total de vizionare: 5 ore și un sfert, număr de episoade: 12, plus un prolog. Contextul istoric în care Feuillade creează personajul Judex (alături de colaboratorul său, scriitorul Arthur Bernede), este unul destul de complicat pentru regizorul francez, acesta fiind ținta unor critici deloc favorabile pentru caracterul "anti-sistem" al precedentelor două creații ("Fantomas", "Les vampires"). Ca reacție la criticile aduse, Feuillade se hotărăște să dea naștere personajului Judex, probabil primul erou costumat din istorie și, odată cu el, unui nou gen literaro-cinematografic, cineromanul.
Copertă din seria "Judex" semnată de Louis Feuillade și Arthur Bernede |
Împreună, cei doi pun bazele nobilului personaj Judex, al cărui unic scop este acela de a răzbuna moartea tatălui său, victimă - pe când Judex și fratele lui, George, erau doar niște copii - ai șiretului bancher Favraux. Judex (lat. dreptate) apare și dispare precum o fantomă - de unde probabil și porecla "Umbră misterioasă" -, fiind un excelent maestru al deghizărilor (în fapt, Judex este Vallieres, asistentul personal al lui Favraux !), dar și un foarte bun luptător. Ținta principală a lui Judex este acest Favraux, bancher lacom, preocupat exclusiv de profitul bănesc încasat și aproape deloc de soarta partenerilor săi de afaceri (unul din aceștia este baronul de Tremeuse, tatăl lui Judex - aka Jacques de Tremeuse -, care se sinucide în urma realizării unor afaceri care îl aduc în pragul falimentului).
Contraponderea personajului pozitiv Judex este perechea Diana Monti-Robert Morales, doi infractori mărunți (dar cu idei mari!) care au un singur scop: salvarea lui Favraux din mâinile lui Judex, situație care le-ar permite să intre în posesia averii celui din urmă. Așadar, o intrigă relativ simplă, nu cu mult mai complicată decât cele din precedentele seriale ale francezului și, cu toate acestea, derularea evenimentelor e de natură să te țină cu sufletul la gură, până când, la finalul vizionării, te prăbușești extenuat în fotoliu, dar cu satisfacția imensă pe care ți-o oferă această capodoperă Feuillade-iană. În pachetul complet format din sunet și imagine, este de remarcat excelenta coloană sonoră a lui Robert Israel, care reușește să puncteze prin câteva teme abil alese, recurente, momentele de tensiune maximă, dar și pe cele de respiro sau cele comice.
Musidora (aka Diana Monti), personajul negativ al serialului |
Afiș pentru "Bout de Zan" |
Rene Creste, aka Judex |
Musidora, pe coperta cineromanului "Judex" |
Celebra semnătură a lui Judex, preluată de pe genericul variantei din 1963, semnată de Georges Franju |
0 comentarii:
Post a Comment