Tuesday, July 26, 2011

[CINEMA VINTAGE] - Filme redescoperite din "pre-istoria" cinematografiei

În seria dedicată lui Georges Méliès am menţionat în treacăt numele lui George W. Paul şi pe cel al lui Birt Acres şi am postat un scurt-metraj al celor doi, "Peisaj cu mare agitată la Dover" (detalii, aici). Astăzi, revin succint asupra carierei acestor pionieri ai cinematografiei, pentru ca în finalul postării să vă prezint o colecţie mai amplă de scurt-metraje ale celor doi. 
Kineopticon, prima cameră de filmat din Marea Britanie, inventată de Birt Acres


După cum ştim deja, Edison a inventat unul din primele dispozitive de proiecţie. O particularitate a kinetoscop-ului, era aceea că proiecţiile se realizau în mod individual şi nu simultan, pentru un grup mai amplu de spectatori (mai târziu, fraţii Lumière au pus la punct sistemul tehnic care permitea acest lucru - cinematograful). La rândul său, Birt Acres (1854-1918), pionier al cinematografiei britanice, a dezvoltat un proiector similar celui patentat de Edison, pe care l-a denumit kineopticon. Acest american, născut din părinţi englezi, părea, însă, a fi mult mai preocupat de latura tehnică şi într-o mult mai mică măsură de potenţialul de a folosi aparatele pentru a crea entertainment. Poate şi din acest motiv, comparativ cu filmele lui Edison, cele ale lui Acres aveau o tuşă de burlesc mai pronunţată, poate chiar uşor excesivă. În parteneriat cu Robert W. Paul (1869-1943), tehnician britanic, o altă figură proeminentă a cinematografiei britanice, Acres realizează primele trei filme din colecţia pe care vi-o prezint astăzi. Este vorba despre “Arestarea unui hoţ de buzunare” (aprilie 1895), Cangurul boxeur (mai/iunie 1895) şi Câinele acrobat (mai/iunie 1895). Tot alături de Paul va realiza şi mult mai celebrele scurt-metraje “Dover” şi “Derby”.
Birt Acres
Robert W. Paul

Kinetoscop-ul lui Edison a ajuns în Marea Britanie în octombrie 1894 iar distribuitorul aparatelor s-a bucurat de un succes atât de mare, încât l-a rugat pe Paul să realizeze câteva copii ale acestuia (dintr-o eroare impardonabilă, Edison uitase să breveteze kinetoscop-ul pe piaţa europeană!). Dându-şi seama de imensa gafă, a încercat să remedieze problema, stopând furnizarea de filme către distribuitorii neautorizaţi de pe piaţa europeană (acestea erau livrate exclusiv deţinătorilor de aparate licenţiate de producătorul american). Neavând încotro, Paul s-a văzut nevoit să îşi producă singur filmele, lucru ce a presupus inclusiv construirea propriei camere de filmat. În 1899, în parteneriat cu Acres (apreciat în mod deosebit pentru expertiza tehnică), Paul a deschis primul studio din Marea Britanie, în nordul Londrei.

Imagine de promovare a târgului Hull, datată 1908

Filmele de care vorbim azi au fost prezentate, la începutul lunii octombrie 1896, la târgul Hull Fair (!), la acea vreme, unul din cele mai mari din Europa. Considerate pierdute, filmele au fost recent donate de familia George Williams fundaţiei National Foreground Archive (Biblioteca Universităţii din Sheffield). Restaurarea acestora a fost coordonată şi realizată de PresTech Film Laboratories Limited din Londra. Chiar şi în varianta recondiţionată, filmele sunt vizibil marcate de patina vremii, lucru pe care îl veţi descoperi vizionându-le. Cu toate acestea, valoarea lor istorică este incontestabilă şi nu poate fi diminuată în nici un fel de starea tehnică. Dacă primele trei scurt-metraje sunt semnate de Acres şi Paul, ultimele şase aparţin lui Thomas Edison, fiind filmate în intervalul 1894-1895 în Statele Unite. Acestea sunt: “Sandow” (1895), “Carmencita” (1894), Annabelle Butterfly Dance (1894), Hornbacker-Murphy Fight (1894), Annie Oakley (1894), New Bar Room(1895). În secţiunea mediană a calupului de scurt-metraje, vom vedea două din filmele lui Acres: Boxing Match (1895/96?) şi Landing at Low Tide (1896).


Drepturile de autor asupra filmului aparţin National Fairground Archive / University of Sheffield


0 comentarii: