Saturday, June 11, 2011

Camera multiplan a studiourilor Disney

Nu cu mult timp în urmă am "poposit" aici, pe Cinema pas cu pas, în studioul de animație Disney (găsiți postarea aici), pentru a ne lămuri cu privire la etapele pe care le pacurge un film de animație, de la faza incipientă a concepției acestuia, până la finalizarea lui și proiectarea în sălile de cinematograf. De data aceasta, cu voia voastră și beneficiind - încă o dată - de sprijinul însuși al lui Walt Disney, vom relua incursiunea în lumea animației, pentru a vedea la lucru una din cele mai interesante soluții născocite de tehnicienii studioului american: camera multiplan. 



Noua tehnologie, gândită pentru a amplifica senzația de realism și, implicit, pe cea de tri-dimensionalitate a imaginilor animate, a fost pentru prima oară utilizată de Disney la realizarea lung metrajului "Albă ca zăpada și cei șapte pitici" (1937), deși parțial, aceasta fusese "testată" și cu ocazia realizării scurt-metrajului "The old mill", în același an. Urmărind explicațiile lui Walt Disney și exemplul pe care ni-l oferă dintr-un alt clasic al studiourilor americane (este vorba de "Bambi"), ideea pare foarte simplă, fără, însă, ca această constatare să vicieze în vreun fel caracterul ei novator. Așa cum veți vedea, multiplele planuri ale unei secvențe sunt dispuse geometric pe verticală, fiecare în parte putând fi re-poziționat și combinat în multiple variante cu cele amplasate pe nivelurile ierarhic superioare. În fine, cameramanul este amplasat în vârful mașinăriei, având sarcina de a coordona intercalarea în cel mai bun mod posibil a scenelor individuale și, ulterior, de a le imprima pe peliculă. Rezultatul final este de-a dreptul interesant, o îmbunătățire incontestabilă a perspectivei bi-dimensionale din lung și scurt-metrajele anterioare.

O exemplificare (în numai 10 secunde) a efectului creat prin utilizarea noii tehnologii (urmăriți cu atenție senzația de tri-dimensionalitate):



Așa arăta camera multiplan:


Sistemul de poziționare a planurilor este prezentat ceva mai detaliat în poza de mai jos:


În "Albă ca zăpada...", Disney a folosit în unele scene nu mai puțin de 6 planuri diferite, astfel încât, prin focalizarea camerei la distanțe mai mari sau mai mici, unele elemente ale fundalului ieșeau ori, după caz, re-intrau în cadru, creând privitorului o senzație deopotrivă puternică și plăcută, asemănătoare celei produse în momentul în care camera de filmat este folosită pentru a surprinde o acțiune care se desfășoară în timp real (ceea ce, evident, nu era cazul într-un film de animație).


Un aspect ce merită semnalat - mai degrabă ca fapt divers și nu neapărat pentru însemnătatea pe care ar fi avut-o pentru relevanța subiectului discutat aici - privește formulele de dialog verbal folosite de Walt Disney atunci când se adresa unui interlocutor (fără să aibă vreo importanță dacă acesta era un jurnalist ori un simplu curios dornic să afle mai multe lucruri despre "fabrica de filme" Disney). Așa cum consemnează cronicarii vremii, nu de puține ori, Walt a fost surprins folosind formule de frazare construite în totalitate la persoana întâi singular. Firește, preferând o asemenea modalitate de exprimare, Walt a fost "acuzat" de a nu face distincția între persoana sa și studioul Disney, deși în februarie 1938 (la aproape un an după finalizarea "Albei ca zăpada"), conglomeratul ce îi purta numele număra în jur de 675 de angajați.


Iată un exemplu pe care l-am extras dintr-un volum dedicat lui Disney: "În ceea ce privește camera multiplan, cred că m-am folosit de ea într-un mod foarte inteligent în <Bambi>, mai ales atunci când am simulat deplasarea animalelor printre copacii". Nu încape nicio îndoială, extrasului de mai sus i se pot oferi numeroase interpretări, neputând fi excluse din listă nici cele ușor sau chiar ceva mai pregnant răutăcioase. Cu toate acestea, dacă ne gândim la influența personală extrem de puternică și pasiunea pe care a pus-o în crearea studioului, la investițiile realizate în formarea profesională și, ulterior, eforturile de a-i menține în studio pe tehnicieni, o astfel de atitudine nu poate decât să beneficieze de circumstanțe atenuante. E clar, fără Disney, filmul de animație nu ar fi putut ajunge niciodată atât de departe.


"Cinema pas cu pas" vă oferă în continuare două secvențe video: prima conține explicațiile lui Walt cu privire la camera multiplan iar a doua, scurt metrajul de animație "The old mill", menționat mai sus, primul care a beneficiat în realizarea acestuia de aportul noii tehnologii. Vizionare plăcută!



0 comentarii: